Hongkońskie bohaterki na Pięciu Smakach
Legendarne wuxia, które wprowadziło do kina akcji kobiece postaci, wybitny melodramat o dwóch duszach zagubionych w labiryncie miasta i subtelna opowieść o hongkońskich neonach.. Kobiece postaci, które od dawna stanowią nieoczywistą siłę kinematografii hongkońskiej, będą bohaterkami pięciosmakowej sekcji Kobiece Oblicza Hongkongu. Przegląd ten jest hołdem dla najwspanialszych aktorek i ich najważniejszych kreacji.
Sekcja Kobiece Oblicza Hongkongu została dofinansowana ze środków Hong Kong Economic & Trade Office, Berlin.
Kino hongkońskie kojarzy się z filmami akcji, a tym zazwyczaj przypisuje się męskie epitety. To błąd – dzięki specyfice filmów sztuk walki z Hongkongu, kobiety już dekady temu mogły tam z powodzeniem stawać w szranki z mężczyznami, konkurując z nimi wyszkoleniem, zwinnością i sprytem. Wiedzieli o tym mistrzowie King Hu czy Tsui Hark. To między innymi oni odkryli dla świata wybitne artystki, które swoimi rolami wyprzedziły czas i wytyczyły szlak rozwoju kina popularnego.
Ale Hongkong to nie tylko kino akcji, lecz także błyskotliwe komedie i dramaty oraz wyraziste opowieści o społecznym wydźwięku – i tu również można odnaleźć fascynujące, złożone kobiece postaci. W sekcji Kobiece Oblicza Hongkongu przypomnimy silne bohaterki i wielkie role gwiazd, m.in.: Cheng Pei-pei, Maggie Cheung (w cudownej i zdecydowanie zbyt mało znanej w Polsce „Historii pewnej przyjaźni”), Sylvii Chang czy Cherry Ngan. Sekcja prezentuje kino hongkońskie od lat 60. XX wieku do dnia dzisiejszego z kobiecej perspektywy – od wojowniczek z mieczem w ręku, po heroiny codzienności.
Historia pewnej przyjaźni
Tian mi mi / Comrades: Almost A Love Story
reż. Peter Ho-Sun Chan
Hongkong 1996, 118’
[tylko kino]
Kiedy Jun przyjeżdża z Chin do Hongkongu, Qiao już tu jest. Pewna siebie dziewczyna ma pracę w McDonaldzie, zawadiacki uśmiech i jasne plany na przyszłość. Ona już wie, jak poruszać się po miejskim labiryncie, on dopiero uczy się jego topografii. Wspólne migranckie doświadczenie i potrzeba bliskości sprawiają, że bohaterowie zaczynają spędzać ze sobą coraz więcej czasu. Czy mają jednak szansę na wspólną przyszłość?
Ten rasowy melodramat, doprawiony elementami komedii romantycznej, to jedna z najpiękniejszych historii miłosnych współczesnego kina. Maggie Cheung lśni tu w roli Qiao, a w autobiograficznym epizodzie pojawia się nawet operator Christopher Doyle, stały współpracownik Wonga Kar Waia. Bohaterem filmu jest też samo miasto, będące dla jego mieszkańców zarówno pułapką, jak i wielką szansą.
Napij się ze mną
Da zui xia / Come Drink With Me
reż. King Hu
Hongkong 1966, 91’
[kino + online]
Syn generała zostaje uprowadzony przez bandę rzezimieszków z żądaniem wypuszczenia ich herszta z więzienia w ciągu pięciu dni. Polityk nie przystaje na ten układ i wysyła swoją córkę – Złotą Jaskółkę, aby wytropiła bandytów i uwolniła brata. Stoi przed nią trudne zadanie, ale nie jest bezbronna. Ludzie, którzy znajdą się na jej drodze, szybko zauważą, że mają do czynienia ze znakomicie wyszkoloną wojowniczką.
Efekt współpracy Hu z legendarną hongkońską wytwórnią Shaw Brothers to efektowny spektakl wuxia, utrzymany w szybkim tempie i cieszący oko barwnymi kadrami. Zachwyca nie tylko choreografia walk, ale przede wszystkim Cheng Pei-pei, która swoją przełomową rolą wyprzedziła epokę, udowadniając, że wojowniczki z powodzeniem mogą stawać do walki z męskimi przeciwnikami.
Tak tańczymy
Kwong mo pai / The Way We Dance
reż. Adam Wong
Hongkong 2013, 110’
[kino + online]
Fleur wyrabia tofu w sklepie swoich rodziców, ale oczekuje od losu zdecydowanie więcej. Dziewczyna umie tańczyć (i to jak!), a pierwsze chwile na uniwersytecie to dla niej szansa na realizację wielkich marzeń. Kiedy przebojem dostaje się do BombA – mocnego hip hopowego składu, wygląda na to, że wszystko idzie w dobrą stronę. Życie ma jednak to do siebie, że lubi komplikacje.
Zderzenie ulicznego tańca, tai chi, kung fu, a nawet parkoura, tworzy tu mieszankę wybuchową, dostarczającą sporą dawkę pozytywnej energii. Dochodzi do tego świetna muzyka i znakomita choreografia, a w centrum opowieści znajduje się rewelacyjna Cherry Ngan, która przelatuje przez kadr niczym kometa.
Światło nie zgaśnie nigdy
Dang fo laan saan / A Light Never Goes Out
reż. Anastasia Tsang
Hongkong 2022, 103’
[kino + online]
Umiera Bill, którego wieloletnią pracą i pasją była rzemieślnicza produkcja ulicznych neonów tradycyjną metodą, wypartą później przez zastosowanie tańszych LEDów. Jego żona, Mei-hsiang, postanawia wejść do warsztatu męża i, kontynuując jego dzieło, skończyć ostatnie zlecenie. Czy wraz z uczniem Billa zdoła odnowić ikoniczny szyld, który przez dekady rozświetlał miasto?
„Światło nie zgaśnie nigdy” to intymna miłosna oda z ikonami hongkońskiego kina: Sylvią Chang i Simonem Yamem w głównych rolach, delikatny poemat o Hongkongu, którego wizytówką przez lata były reklamowe neony, zalewające ulice światłem o charakterystycznej, głęboko nasyconej barwie.