Pięć Smaków w Domu
Aktualności festiwalowe

Filmowy portret Tokio na 18. Pięciu Smakach! Ogłaszamy program sekcji „Tokijskie Opowieści”

03 września 2024
Dmuchana lala, reż. Hirokazu Koreeda

W listopadzie znajdziemy się pod niebem Tokio! Awangardowy manifest, poetyckie historie natchnione realizmem magicznym, popkulturowe klasyki, niezależne perły, czy kino drogi, które zaprasza na spacer po tokijskich ulicach – program pierwszej z ogłoszonych sekcji 18. Pięciu Smaków odkrywa różne oblicza największego miasta świata. 

Stolica Japonii to obecnie jedno z najchętniej odwiedzanych przez turystów miast na świecie. Wielka metropolia liczy blisko 40 milionów mieszkańców! To przestrzeń rozległa i ciasna jednocześnie, scena wielu zbiegów okoliczności i spotkań, mikronarracji czekających na odkrycie w jej licznych zakątkach.

To miejsce wypełnione lokalnymi kontekstami, będącymi inspiracją dla filmowców, ale i zbiorowymi wyobrażeniami o Japonii. „Tokijskie Opowieści” kreślą obraz metropolii na przestrzeni sześciu dekad. Począwszy od lat 60., gdy Shinjuku było sercem ruchów kontrkulturowych, przez neonowe lata 80. czy niepewne, zanurzone w ekonomicznym kryzysie lata 90., aż po kapryśną współczesność, której wizja staje się okazją do zderzenia ze stereotypami narosłymi wokół japońskiego „tu i teraz”. Od buzującego energią, hałaśliwego centrum, po zawieszone w leniwym bezczasie obrzeża – „Tokijskie Opowieści” to kalejdoskop historii, składających się na portret miasta-giganta w jego barwnej różnorodności, złożonego z paradoksów i nieoczywistych znaczeń.

W programie sekcji znajdzie się osiem dzieł japońskich mistrzów, związanych z Tokio. Jednym z nich jest Toshio Matsumoto – jego nowofalowy manifest, odnowiona w 4K „Żałobna parada róż”, wciąż stanowi jeden z najbardziej żywych portretów queerowego podziemia w Tokio lat 60. Równie mocnym uderzeniem będzie „Tokyo Fist” – frenetyczny odjazd, który wyszedł spod ręki Shin’ya Tsukamoto, opowiadający o Tokio w konwencji body horroru i kina bokserskiego. Ukojenie przyniosą stonowane dramaty Hiroshiego Ishikawy i Hirokazu Koreedy. „tokyo.sora” to chyba najpiękniejszy film o zjawisku urban-loneliness zanurzony w tokijskiej poetyce, jaki w ogóle powstał. Z kolei kinofilska komedia „Dmuchana lala” zachęca do spojrzenia na pejzaż metropolii oczami seks-lalki, pracującej w wypożyczalni kaset wideo.

Co ważne, wiele prezentowanych w sekcji filmów było przez lata niedostępnych w obiegu festiwalowym, a niektóre zostaną pokazane w odrestaurowanej wersji. Wszystkie tytuły „Tokijskich Opowieści” będą dostępne online!

Sprzedaż karnetów rusza 12 września.

Żałobna parada róż

Żałobna parada róż

Bara no Sōretsu / Funeral Parade of Roses

reż. Toshio Matsumoto

Japonia, 1969, 105’, 4K restoration

[kino+online]

Kilka dni z życia queerowej społeczności tokijskiego Shinjuku – dzielnicy, która zanim na dobre stała się centrum komercyjnym Tokio, jeszcze pod koniec lat 60. była miejscem protestów i politycznych happeningów. Kamera podąża za Eddie – prowokatorką z gay-baru Genet. Na jej codzienność składają się głównie romanse, szwendanie się po mieście, performensy i narkotyczne tripy w towarzystwie tokijskich artystów. Z epizodycznej narracji wyłania się barwny i żywy obraz miejskiej dżungli, dopełniony dokumentalną obserwacją queerowego podziemia. „Żałobna parada róż” to manifestacja filmowej kreatywności. Jej kolażowa forma nie tylko stała się emblematem nowofalowych eksperymentów, ale jest też performatywną wariacją na temat Tokio uchwyconego na chwilę przed globalnym końcem lata miłości.

Film zostanie pokazany z odrestaurowanej kopii 4K.

Dmuchana lala

Kūki Ningyō / Air Doll

reż. Hirokazu Koreeda

Japonia, 2009, 112’, 4K

[kino+online]

Tokio w obiektywie Hirokazu Koreedy. Hideo, samotny mężczyzna w średnim wieku, jest uosobieniem stereotypów na temat japońskich fetyszystów – tkwi w relacji z dmuchaną seks-lalką o imieniu Nozomi. Ubiera ją, rozmawia z nią, poprawia make-up, przyrządza dla niej posiłki i oczywiście kocha ją całym sercem i ciałem, tak, by jego życie rymowało się z „Miłością Larsa”. Jednak gdy wychodzi do pracy, Nozomi ożywa. „Dziewczyna” szybko znajduje pracę w lokalnej wypożyczalni filmów w Tokio. Tym sposobem zaczyna poznawać metropolię poprzez historie spotykanych tam osób, szukając odpowiedzi na nurtujące ją pytanie – czym są ludzkie uczucia? „Dmuchana lala” bezbłędnie rejestruje stan dezorientacji i pustkę w obliczu pędzącej modernizacji alienującego Tokio.

Film zostanie pokazany z kopii 4K.

Tokyo Fist

Tokyo Fist

reż. Shin’ya Tsukamoto

Japonia, 1995, 87’

[kino+online]

Kultowe dzieło, które wyszło spod ręki autora legendarnego „Tetsuo”. Tsuda (w tej roli sam Tsukamoto) jest pozbawionym witalności salarymanem, któremu praca zabiera całą radość życia. Pewnego dnia w chwiejną egzystencję mężczyzny i jego żony z impetem wtargnie bokser Kojima, wprawiając w ruch spiralę obsesji. „Tokyo Fist” to stylistyczny odjazd, wizjonerska próba oddania kryzysu męskości poprzez obraz rozedrganego, tkwiącego w niepewności miasta, wstrząśniętego kryzysem gospodarczym lat 90. Tokijski moloch staje się tu osobliwym monstrum, w którego trzewiach odbywa się epatujący cielesnością i przemocą bokserski taniec.

"Tokyo Fist" pokazywany jest we współpracy z Octopus Film Festival.

tokyo.sora

tokyo.sora

reż. Hiroshi Ishikawa

Japonia, 2002, 127’

[kino+online]

Kilka splecionych ze sobą historii, które łączy niebo nad Tokio. Aspirująca aktorka na zmianę oglądająca „Betty Blue” i tanie porno; studentka ASP, która przechodzi seksualną inicjację; dwie dziewczyny z lokalu z hostessami, z których jedna pisze o drugiej książkę; dyskutująca o kulinarnym eklektyzmie para; czy imigrantka z Chin, modelka, z fascynacją przysłuchująca się dźwiękom, dobiegającym z sąsiedniego mieszkania – bohaterowie Hiroshiego Ishikawy bez zdziwienia przyjmują zbiegi okoliczności, jakie podsuwa im tokijska proza życia. tokyo.sora jest melancholijnym zapisem zdarzeń, odsłaniającym paradoks wielkomiejskości. Nieważne jak duże byłoby to miasto, kino zawsze znajdzie sposób, by uczynić z metropolii mikrokosmos.

Film zostanie pokazany z nowej zdigitalizowanej kopii, przygotowanej specjalnie na potrzeby festiwalu.

zobacz także

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Na naszej stronie wykorzystujemy cookies tj. małe pliki tekstowe, które strona internetowa zapisuje na Twoim komputerze lub urządzeniu przenośnym w chwili, gdy przeglądasz tę stronę. Kliknij tu, aby zmienić ustawienia cookies.