Goodbye, Dragon Inn
Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie
Pokazy w kinie
Muranów
Muranów
Dostępność online
Materiały dodatkowe
Opis filmu
Tsai Ming-liang zaprasza na ostatni seans filmowy w kultowym kinie w Tajpej, które kiedyś tętniło życiem, a dziś opustoszało, zapomniane nawet przez włóczęgów z sąsiedztwa. W deszczową i ciemną noc kinowa przestrzeń po raz ostatni zapłonie ogniem dawnej świetności. Działalność kina ma zakończyć projekcja tajwańskiego klasyka z lat 60. – „Dragon Inn” w reżyserii Kinga Hu. Wyjątkowość pokazu podkreśli obecność aktorów, biorących udział w realizacji arcydzieła, którym przyjdzie ze smutkiem spoglądać na ekran, jakby pisali własny testament. Zaklęte w czasie wspomnienia o postaciach, tych rzeczywistych i filmowych, powracają, a widzowie zaczynają błąkać się jak w transie pomiędzy rzędami foteli i po pustych korytarzach budynku.
„Goodbye, Dragon Inn" pokazuje kinową przestrzeń jako labirynt – dźwięków, obrazów, doświadczeń, pamięci. W wizji Tsaia Ming-lianga kino staje się nie tylko nośnikiem nostalgii, ale też narzędziem egzorcyzmu, umożliwiającym ponadczasową refleksję nad kondycją medium. „Goodbye, Dragon Inn" to najpiękniejszy list miłosny do sztuki filmowej, jaki kiedykolwiek powstał, a oglądany po latach z odrestaurowanej kopii 4K jeszcze dobitniej dotyka charakterystycznym dla poetyki reżysera poczuciem nieuchronnego przemijania.
DKF Pełna Sala
W czwartek 16 listopada, w kinie Muranów, o godz. 20:30 odbędzie się Dyskusyjny Klub Filmowy z partnerem medialnym festiwalu, portalem Pełną Salą. Film poprzedzi wstęp, a po seansie odbędzie się dyskusja poprowadzona przez Michała Konarskiego, zastępcę redaktora naczelnego Pełnej Sali. To niezwykła okazja do dyskusji o kultowym statusie dzieła Tsai Ming-lianga – jak wybrzmiewa "Goodbye, Dragon Inn" współcześnie, w 20. rocznicę swojej premiery?
tekst:
Łukasz Mańkowski
Tsai Ming Liang
Urodzony w Malezji reżyser, twórca filmowych instalacji, jeden z najważniejszych przedstawicieli tajwańskiej Drugiej Nowej Fali. Studiował w Chinese Culture University of Taiwan w Tajpej. Od 1982 roku pracował w teatrze jako producent, scenarzysta i reżyser, pisał scenariusze filmowe i telewizyjne. Debiutował w 1992 roku filmem "The Rebels of the Neon God". Obecnie realizuje głównie krótkie formy eksperymentalne pokazywane w galeriach artystycznych na całym świecie.
2020 Dni / Days
2014 Wędrówka na Zachód/ Jpurney to The West
2013 Bezpańskie psy / Stray Dogs
2009 Twarz / Face / Visages
2006 Nie chcę spać sam / I Don't Want to Sleep Alone / Hei yan quan
2005 Kapryśna chmura / The Wayward Cloud / Tian bian yi duo yun
2003 Goodbye, Dragon Inn / Bu san
1998 Dziura / The Hole / Dong
1997 Rzeka / The River / He liu
1992 Buntownicy neonowego Boga / Rebels of the Neon God / Qīngshàonián Nézhā