tokyo.sora
Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie
Pokazy w kinie
Dostępność online
Materiały dodatkowe
Opis filmu
Kilka splecionych ze sobą historii, które łączy niebo nad Tokio. Aspirująca aktorka na zmianę oglądająca „Betty Blue” i tanie porno; studentka ASP, która przechodzi seksualną inicjację; dwie dziewczyny z lokalu z hostessami, z których jedna pisze o drugiej książkę; dyskutująca o kulinarnym eklektyzmie para; czy modelka z Chin, przysłuchująca się dźwiękom, dobiegającym z sąsiedniego mieszkania – bohaterowie Hiroshiego Ishikawy bez zdziwienia przyjmują zbiegi okoliczności, jakie podsuwa im tokijska proza życia.
„tokyo.sora” to melancholijny zapis spotkań i koincydencji, odsłaniających paradoks wielkomiejskości – nieważne, jak duże byłoby to miasto, kino zawsze znajdzie sposób, by uczynić z metropolii mikrokosmos. Film Ishikawy pokazuje Tokio jako serię nie-miejsc i przyciasnych mieszkań, przestrzeń zawieszoną w bezczasie, a jej mieszkańców jako jednostki bez docelowego adresu, stale błądzące w poszukiwaniu bliskości. „tokyo.sora” może wydawać się niedbałe i skromne, efemeryczne i wyrywkowe, przypomina haiku złożone z dźwięków dochodzących zza ściany. Jak żaden inny film portretuje tokijską samotność lat 2000.
tekst:
Łukasz Mańkowski
Hiroshi Ishikawa
Urodzony w 1963 roku japoński reżyser filmowy, który zaczynał karierę jako twórca komercyjny, pracując dla firm takich jak Shiseido lub Toyota. W 2001 zdecydował się poszerzyć swoje portfolio o artystyczny projekt – rok później powstało „tokyo.sora”, wyjątkowa opowieść o tokijskiej codzienności, która powstała bez scenariusza, w wyniku improwizacji zaangażowanych osób. Film miał premierę na festiwalu w Locarno. Przez całą swoją karierę Ishikawa zrealizował raptem trzy pełne metraże, ale wszystkie cieszą się ogromną popularnością wśród kinofilów.
2002 tokyo.sora
2005 Su-ki-da
2013 Petaru dansu / Petal Dance
2005 Ronin Guys (short)