Pięć Smaków w Domu

Dmuchana lala

Air Doll / Kūki Ningyō
reż. Hirokazu Koreeda
Japonia 2009, 116’
napisy: polskie i angielskie

Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie

kup bilet, dostęp od 22 zł
lub karnet na wszystkie filmy
Pokazy w kinie
śr 13 lis, 18:15
Kinoteka 2
Kinoteka 2
nd 17 lis, 12:30
Kinoteka 1
Kinoteka 1
Dostępność online
13 lis, 10:00 – 1 gru
Materiały dodatkowe
O filmie
Japonia 2009
Czas trwania: 116’
reżyseria: Hirokazu Koreeda
scenariusz: Yoshiie Goda, Hirokazu Koreeda
zdjęcia: Ping Bin Lee
montaż: Hirokazu Koreeda
muzyka: Katsuhiko Maeda
dźwięk: Yutaka Tsurumaki
obsada: Bae Doona, Arata Iura, Itsuji Ito, Joe Odagiri, Sumiko Fuji
producent: Takeo Hisamatsu, Kazumi Kawashiro, Yutaka Shigenobu, Masao Teshima
produkcja: Engine Film
język: japoński
barwa: kolor
Partner

Opis filmu

Hideo, samotny mężczyzna w średnim wieku, jest uosobieniem stereotypów na temat japońskich fetyszystów – tkwi w relacji z dmuchaną seks-lalką o imieniu Nozomi. Ubiera ją, rozmawia z nią, poprawia make-up, przyrządza dla niej posiłki i oczywiście kocha ją całym sercem i ciałem, tak, by jego życie rymowało się z „Miłością Larsa”. Jednak gdy wychodzi do pracy, Nozomi ożywa. „Dziewczyna” szybko znajduje pracę w lokalnej wypożyczalni filmów w Tokio. Tym sposobem zaczyna poznawać metropolię poprzez historie spotykanych tam osób, szukając odpowiedzi na nurtujące ją pytanie – czym są ludzkie uczucia? 

Koreeda bezbłędnie rejestruje stan dezorientacji w obliczu pędzącej modernizacji Tokio. Mistrz kina dziecięcego skupionego na rodzinnych więziach, w swoim najbardziej kinofilskim i melancholijnym filmie opowiada o poznawaniu Tokio tak, jakby patrzyło się na nie oczami dziecka. Ożywiona lalka staje się wnikliwą obserwatorką rzeczywistości, zadziwioną stanem ludzkich relacji, z fascynacją wchodzi w interakcje z mieszkańcami metropolii. „Dmuchana lala” jest próbą nakreślenia portretu Japonii dekadę po kryzysie gospodarczym i na chwilę przed katastrofą w Fukushimie – w momencie, gdy z japońskiego narodu zdaje się uchodzić niezbędne do życia powietrze.

tekst:
Łukasz Mańkowski

Hirokazu Koreeda

Urodzony i związany z Tokio reżyser filmowy, obecnie jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci w kinie japońskim. Początkowo studiował literature na prestiżowym Waseda Daigaku, ale szybko związał się ze stacją telewizyjną TV Man Union, gdzie realizował nagradzane dokumenty, krytykujące japońską współczesność. Jego debiut fabularny, „Maboroshi no hikari” miał premierę na festiwalu w Wenecji, gdzie Koreeda otrzymał Osella d’oro w 1995 roku. Przez ostatnie dwie dekady jest stale obecny w festiwalowym obiegu, a jego filmy zdobywają nagrody, uznanie krytyków i widowni na całym świecie. Największe wyróżnienie Koreeda otrzymał za „Złodziejaszków” – Złotą Palmę w Cannes w 2018 roku. Poza reżyserią przez lata zajmował się produkcją, stając się mentorem wielu japońskich twórców i twórczyń młodego pokolenia.

Filmografia:

1995 Maboroshi no hikari / Maborosi 
1998 Po życiu / Wandafuru raifu / After Life 
2001 Oddalenie / Distance 
2004 Nikt nie wie / Dare mo shiranai / Nobody Knows 
2006 Hana yori mo naho / Hana 
2008 Ciągle na chodzie / Aruitemo, aruitemo / Still Walking 
2009 Dmuchana lala / Kūki Ningyō /Air Doll
2011 Życzenie / Kiseki / I Wish 
2013 Jak ojciec i syn / Soshite chichi ni naru / Like Father, Like Son 
2015 Nasza młodsza siostra / Umimachi Diary / Our Little Sister 
2017 Sandome no satsujin / The Third Murder 
2018 Złodziejaszki / Manbiki kazoku / Shoplifters 
2019 Prawda / La vérité / The Truth 
2022 Baby Broker / Beurokeo / Broker 
2023 Kaibutsu / Monster

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Na naszej stronie wykorzystujemy cookies tj. małe pliki tekstowe, które strona internetowa zapisuje na Twoim komputerze lub urządzeniu przenośnym w chwili, gdy przeglądasz tę stronę. Kliknij tu, aby zmienić ustawienia cookies.