Nomad
Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie
Pokazy w kinie
Opis filmu
Młodzi kochankowie chłoną wszystko to, co Hongkong lat 80. ma im do zaoferowania. Spragnieni doznań i otwarci na doświadczenia przemierzają jego ulice, jakby należały do nich. Miasto jest jednak dla nich za małe, niezdolne pomieścić ich apetytu – przeniosą się więc na plaże lokalnych wysp. Gdy kochankowie na nowo wymyślają swoje lato miłości, z oddali nadchodzi widmo katastrofy.
Zrealizowany z nonszalancją i odwagą typową dla nowofalowego stylu, „Nomad" z jednej strony portretuje obudzoną seksualną energię, z drugiej ujawnia kryjące się za nią polityczne niepokoje. To też fascynująca próba sfilmowania wielkomiejskiej przestrzeni – forma stara się tu dotrzymać kroku nieposkromionej młodości, reprezentowanej przez role Lesliego Cheunga u progu swojej wielkiej kariery i debiutującej na ekranie Cecilii Yip. Nowofalowy manifest Patricka Tama zapowiada nadejście nowej jakości w kinie hongkońskim na chwilę przed globalną fascynacją Wong Kar Waiem i Johnem Woo.
tekst:
Łukasz Mańkowski
Patrick Tam
Reżyser i montażysta, urodzony w 1948 roku. Jak wielu hongkońskich twórców, zaczynał od pracy w telewizji, gdzie wyreżyserował ponad 30 filmów. Jego debiut „The Sword” był jednym z punktów zwrotnych kinematografii Hongkongu początku lat 80. Scenariusz do jego filmu „Final Victory" z 1987 roku napisał Wong Kar Wai, któremu Tam zmontował „Dni naszego szaleństwa”. Dzisiaj reżyser rzadko staje za kamerą, ale jego telewizyjne prace z lat 70. i 80. uchodzą za nadal nieodkryte przez międzynarodową publiczność arcydzieła Hongkońskiej Nowej Fali.
1980 Miecz / Ming jian / The Sword
1981 Ai Sha / Love Massacre
1982 Lie huo qing chun / Nomad
1984 Xue er / Cherie
1987 Zui hou sheng li / Final Victory
1988 Xue zai shao / Burning Snow
1989 Shāshǒu húdié mèng / My Heart Is That Eternal Rose
2006 Ojciec i syn / Fu zi / After This Our Exile