Pięć Smaków w Domu

Nomad

Lie huo qing chun
reż. Patrick Tam
Hongkong 1982, 96’
napisy: polskie i angielskie

Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie

kup bilet za 28 zł
Pokazy w kinie
cz 14 lis, 21:00
Kinoteka 1
Kinoteka 1
nd 17 lis, 20:30
Kinoteka 3
Kinoteka 3
O filmie
Hongkong 1982
Czas trwania: 96’
reżyseria: Patrick Tam
scenariusz: Chiu Kang Chien, Joyce Chan, Eddie Fong, Ling Ching Kam Bing Hing, John Chan, Patrick Tam
zdjęcia: Billy Wong, David Chung, Peter Ngor
montaż: Tseung Kwok Kuen
muzyka: Violet Lam
obsada: Pat Ha, Kent Tong, Cecilia Yip, Leslie Cheung
producent: Dennis Yu Jeffrey Lau
produkcja: Century Motion Picture & Dist.
język: kantoński, japoński, mandaryński, angielski
barwa: kolor
Partner

Opis filmu

Młodzi kochankowie chłoną wszystko to, co Hongkong lat 80. ma im do zaoferowania. Spragnieni doznań i otwarci na doświadczenia przemierzają jego ulice, jakby należały do nich. Miasto jest jednak dla nich za małe, niezdolne pomieścić ich apetytu – przeniosą się więc na plaże lokalnych wysp. Gdy kochankowie na nowo wymyślają swoje lato miłości, z oddali nadchodzi widmo katastrofy. 

Zrealizowany z nonszalancją i odwagą typową dla nowofalowego stylu, „Nomad" z jednej strony portretuje obudzoną seksualną energię, z drugiej ujawnia kryjące się za nią polityczne niepokoje. To też fascynująca próba sfilmowania wielkomiejskiej przestrzeni – forma stara się tu dotrzymać kroku nieposkromionej młodości, reprezentowanej przez role Lesliego Cheunga u progu swojej wielkiej kariery i debiutującej na ekranie Cecilii Yip. Nowofalowy manifest Patricka Tama zapowiada nadejście nowej jakości w kinie hongkońskim na chwilę przed globalną fascynacją Wong Kar Waiem i Johnem Woo.

tekst:
Łukasz Mańkowski

Patrick Tam

Reżyser i montażysta, urodzony w 1948 roku. Jak wielu hongkońskich twórców, zaczynał od pracy w telewizji, gdzie wyreżyserował ponad 30 filmów. Jego debiut „The Sword” był jednym z punktów zwrotnych kinematografii Hongkongu początku lat 80. Scenariusz do jego filmu „Final Victory" z 1987 roku napisał Wong Kar Wai, któremu Tam zmontował  „Dni naszego szaleństwa”. Dzisiaj reżyser rzadko staje za kamerą, ale jego telewizyjne prace z lat 70. i 80. uchodzą za nadal nieodkryte przez międzynarodową publiczność arcydzieła Hongkońskiej Nowej Fali.

Wybrana filmografia:

1980 Miecz / Ming jian / The Sword
1981 Ai Sha / Love Massacre
1982 Lie huo qing chun / Nomad
1984 Xue er / Cherie
1987 Zui hou sheng li / Final Victory
1988 Xue zai shao / Burning Snow
1989 Shāshǒu húdié mèng / My Heart Is That Eternal Rose
2006 Ojciec i syn / Fu zi / After This Our Exile

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Na naszej stronie wykorzystujemy cookies tj. małe pliki tekstowe, które strona internetowa zapisuje na Twoim komputerze lub urządzeniu przenośnym w chwili, gdy przeglądasz tę stronę. Kliknij tu, aby zmienić ustawienia cookies.